Et regionalt netværkssamarbejde mellem dansere

DanseKRAFT

Hvad er DanseKRAFT?

DanseKRAFT er et samarbejdsnetværk, der består af dansere og ledere fra ikke mindre end otte musik- og kulturskoler i Skanderborg, Holstebro, Horsens, Ringkøbing-Skjern, Struer, Hedensted, Viborg og på Den Kreative Skole i Silkeborg, hvor netværket har hovedsæde. Netværket er støttet af Region Midtjylland med 679.000 kr. til en projektperiode på fire år.

Formålet med DanseKRAFT er blandt andet at styrke den kunstneriske dans og udbrede den til flere. Og det er allerede lykkes i betydelig grad gennem en række aktiviteter, der allerede har manifesteret sig i fællesskabet.

Masser af aktivitet i DanseKRAFT!

DanseKRAFT er hele tiden i bevægelse og netværket har allerede oplevet en del og fået etableret en række aktiviteter, der bidrager til at styrke og udbrede den kunstneriske dans.

Herunder kan du læse om noget af det.

Netværkets årlige workshopdag for børn og unge danselever har navnet DanseSPOT. Her mødes elever på tværs af regionen, og deltagerne bliver præsenteret for nye tilgange til dans og for nye dansekammerater.

Når de danske jordbær er røde og skolernes feriesang er sunget ind, glæder omkring 150 danseglade børn sig til det årlige koreografiske sommerferieprojekt DanseBALLADEN. DanseBALLADEN er både for nybegyndere og øvede dansere, og i den første uge af sommerferien mødes de på en af netværkets musik- og kulturskoler for at forbyde sig, og sammen med deres danseundervisere udarbejde en original koreografi. Om fredagen mødes deltagerne fra alle de medvirkende skoler til et stort og samlet show med alle de koreografier, der er blevet lavet i løbet af ugen. Showet foregår typisk i Silkeborg på Jysk Musikteater.

Som en del af DanseKRAFT aflægger danseunderviserne løbende hinanden besøg med det formål at give sparring på deres danseundervisning. Formålet er at styrke fagligheden. Både for den, der observerer og for den, der bliver observeret. Men formålet er også at styrke båndet mellem danseunderviserne i regionen og skabe en oplevelse af at have kollegaer i det daglige.

Turen gik d. 25-.28. september ’22 til London! Netværket besøgte det anerkendte Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance og fik dugfrisk inspiration til nye tilgange og samtidig en oplevelse af, at vi faktisk allerede er ret godt kørende!

Tre gange om året mødes danseunderviserne i et forum, hvor der er plads til at dele deres erfaringer og snakke med hinanden om udfordringer og muligheder for fremtiden. For at sikre at netværket - ligesom dansen - hele tiden er i bevægelse, inviterer netværket løbende inspirerende nøglepersoner fra eksempelvis Den Danske Scenekunstskole, Dansehallerne eller Dance Science Denmark med ind i deres forum. Lederne er en del af DanseKRAFT for at understøtte og udvikle netværkets strategi, så flere børn og unge kan komme til at danse inden for de kunstneriske dansestilarter.