Et talentudviklende samarbejde med eliteSilkeborg

TalentTeam

Hvad er TalentTeam på Den Kreative Skole?

TalentTeam er navnet på Team Danmarks talentklasser i Silkeborg. Dans er et fag i rivende udvikling og for omkring to år siden, beslutter Den Kreative Skole i samarbejde med eliteSilkeborg, der koordinerer TalentTeam, at det også skal være muligt for passionerede dansere at kombinere deres fag med skole.

Som TalentTeam-elev følger man undervisningen på tre forskellige dansehold på Den Kreative Skole. Det er vores danseundervisere,
der vejleder eleverne, så de lander på de hold, hvor de får mest muligt ud af undervisningen. TalentTeam-eleverne træner desuden to morgener i ugen. Den ene gang på Den Kreative Skole.

Vil du være en del af TalentTeam skal du ansøge om optagelse.

Der er ansøgningsfrist i starten af januar, og du får besked om optagelse i starten af marts.

Herefter kommer du som danser med dine forældre til en samtale med danseunderviserne på Den Kreative Skole,  der laver en dansefaglig vurdering af dig. Vurdering sendes til eliteSilkeborg, som træffer den endelige beslutning om optagelse.

Ansøg om optagelse

Hvis du bliver optaget som TalentTeam-elev, betales der et årligt gebyr til eliteSilkeborg for at være tilknyttet TalentTeam-ordningen. Læs mere om pris, og hvad der er inkluderet i prisen i eliteSilkesborgs Talent Team Kodeks nederst på siden her.

Derudover går TalentTeam-elever også på to eller tre øvrige dansehold på Den Kreative Skole, som tilmeldes og betales særskilt.

Dans dagen lang: Når passion og rigtig meget
øvelse bliver hverdag

“Løb, løb, løb - og spring.”

Over gulvet flyver tre ballerinaer i elegante, kontrollerede bevægelser. Armene er stærke og skiftevis strakte og cirkulært positionerede. Fødderne er iklædt lyserødt silke, og der er klassisk klaverspil på anlægget.

“Yes, vi tager den en gang til,” siger Tammy Mary Schouboe Sørensen, der underviser dansetalenterne i ballet, og pigerne tager igen opstilling i dansesalens ene hjørne. Klar til mere løb, flere spring og flere armstillinger i jagten på at blive endnu bedre dansere.

For omkring to år siden støder Jeppe Fruensgaard, der er elitekoordinator og talentchef ved eliteSilkeborg, ind i Den Kreative Skoles kulturskoleleder Knud Mortensen. De har lyst til at samarbejde om at gøre det muligt for passionerede dansere i 7.-9. klasse at kombinere et kunstnerisk fag med skole - på samme vilkår som fodboldspillere i efterhånden mange år har haft.

“Jeg synes ikke, at man skal skelne mellem violin- og golftalenter. Går man rigtig meget op i noget, er måden, man nørder på, den samme. Har man en motivation for at dygtiggøre sig, skal det være muligt - om det er dans eller fodbold, man interesserer sig for,” forklarer Jeppe Fruensgaard.

Og mødet mellem eliteSilkeborg og Den Kreative Skole ender heldigvis i et samarbejde. I dag er der ni dansetalenter fra Den Kreative Skole i TalentTeamet ved eliteSilkeborg. At være en del af TalentTeamet betyder blandt andet, at man typisk danser tre gange om ugen - både ballet, jazzdans og moderne. Og det er lige noget for Agnes, der er startet som TalentTeam-elev i dette skoleår:

“Dans er en kæmpe stor del af mit liv, jeg elsker at danse, og nu kan jeg danse mere. Det bliver ligesom værdsat af skolen, der sørger for, at jeg har tid til det. De er rigtig gode til at tage hensyn med lektier og sådan noget. Det er dejligt,” fortæller hun.

Når talent er noget, man øver sig på
Agnes har ikke tal på, hvor mange gange hun har danset et chassé, men det er mange gange. Og det er der en god grund til. Talent er nemlig ikke noget, man er født til - det er noget man øver sig på, mener eliteSilkeborg, der har gjort sætningen til sit varemærke. Jeppe Fruensgaard forklarer det således:

“Talentet ligger i, at man synes, at det, man laver, er mega fedt. Børn er som regel hverken født gode eller dårlige til sport eller musik, men det, de kaster deres kærlighed på, bliver de gode til.”

Agnes genkender sætningen og erklærer sig enig, men hun påpeger alligevel, at der er noget i dansens verden, som er svært, hvis man ikke er født med det.

“Rytme er svært at øve sig på - enten så har du rytme, eller også så har du det ikke. Men teknikker, vi bruger, når vi danser, dem kan man øve sig på, så man bliver rigtig, rigtig god.”

Og det er netop det høje tekniske niveau, der adskiller talentundervisning fra anden danseundervisning, fortæller Hanne Randel, der underviser Agnes og de andre dansere på TalentTeamet i moderne dans.

“Der hvor talentundervisning adskiller sig fra anden undervisning, er jo på den måde, man går til det tekniske. Det er teknikken, der især er vigtig, når man er TalentTeam-elev,” siger hun. Samtidig er det vigtigt for hende at påpege, at de elever, der er en del af eliteSilkeborg, ikke nødvendigvis er dem, der er de dygtigste dansere.

“Det er dem med det største potentiale. Det er dem, der kan blive allerbedst, hvis de virkelig øver sig,” fortsætter hun, og understreger dermed, at talent handler om øvelse.

“Min fod var ikke helt strakt under springet,” hvisker én danser til en anden. I dansesalen øver pigerne stadig løb og spring. En elastik i lyst hår strammes, inden en ny runde med trin tværs over gulvet kan anløbes. Koncentration og et smil i øjet. Klar til at gøre det de brænder allermest for.

Samarbejdet mellem Den Kreative Skole og eliteSilkeborg giver også eliteSilkeborg-elever med passion for fodbold, roning, håndbold, bueskydning, kunstskøjteløb og noget helt sjette mulighed for at entrere og afprøve teknikker fra det kreative felt. I kortere forløb kommer eksempelvis fodboldtalenter forbi en danselærer på Den Kreative Skole i deres idrætstimer for at træne balance, smidighed og andre kropsteknikker fra dansens verden, som de kan tage med videre ud på fodboldbanen.